Kuntoilua ja painonpudotusta

In Finnish this time, sorry.

Painan tällä hetkellä 74kg. Olen noin 180cm korkea. Loman jälkeen heinäkuun lopussa  painoin 81kg. Silloin taas alkoi ahdistaa, että pitäisi laihtua kun kaikki paino menee vielä aina mahan tienoille.

Painoin 70kg tammikuussa 2010. Tiputin tuolloin  kolmessa kuukaudessa 85 kilosta peräti 70:een.  Tosin motivaattori oli huippuluokkaa – nainen tietenkin. Ei se tosin auttanut.

Nyt on tippunut kuusi kiloa noin viidessä viikossa. Käytännössä sitä menee kilo viikossa puolessatoista. Kun koen itseni läskiksi, niin sitten vain samantien alan pudottaa painoa. En sen kummemin sitä suunnittele. Sitten vain lopetan ja alan taas syödä paljon sekä epäsäännöllisesti, mutta yritän jatkossa pitää paremmin kuntoilusta kiinni, niin voi sitten vetää jälkkäriäkin useammin.

Tosin kun tietää, että 8.marraskuuta ilmestyy Modern Warfare 3, jolloin kaikki toiminta työn ohella keskittyy MW3:n moninpeliin, pitää yksinkertaisesti nostaa itsensä kisakuntoon. Ei sitä kuitenkaan ehdi enää kuntoilla kun MW3 julkaistaan.

 

Mitä teen?

Käyn salilla polkemassa cross-trainerilla 45 minuuttia tasaiseen tahtiin, ettei syke nouse superkorkealle. Sitten nostelen painoja noin puolen tunnin ajan eri laitteilla. Joskus vuosia sitten joku kunto-ohjaaja teki minulle ohjelman jonka osia noudatan edelleenkin. Inhoan salia, mutta kun rytmin saa noin kahdessa viikossa päälle, alkaa tuntua pahalta kun ei mene.

Mitä tulee syömiseen, olen herkkujen suuri ystävä ja muutenkin tykkään syödä ulkona ja reilusti. Kun alan kuntoilla, niin vedän aamulla puuroa ja pari tummaa leipää juustolla. Syön oikeastaan vain ruisleipää,voita en ole käyttänyt vuosiin. Kuntoiluperiodin aikana en vedä kovin usein prinssinakkeja tai pekonia aamiaiseksi. Paitsi viikonloppuna.

Isoin muutos “normaalimeininkiin” piilee lounaassa.

Kun on töissä toimistolla niin paine lähteä jengin kanssa lounaalle on kova ja etenkin se, että syö muuta kuin kämäistä salaattia. I hate that shit, man. Tämä vaatii helvetinmoista itsekuria ja on oikeastaan vaikein osa-alue painon pudotuksessa. Joten, teen niin, että ostan lähinnä kanasalaatin tai cesar-salaatin, tai jonkin tummaleipäsetin lounaaksi ja sitten jotain välipalakeksiä. Sitä voi kiskaista kunnon lounaankin kerran pari viikossa, mutta ei övereitä. Kun pääsen himaan, syön kanaa, jota syön aina muutenkin. Toivottavasti en kyllästy kanaan, koska then I’m fucked!

Yleensä syön kanaa pastan, nuudeleiden tai salaatin kanssa. En tiennyt ettei pasta ole laihduttamisen kannalta tehokas ratkaisu, mutta hyvin tuntuu toimivan . Pointtini on se, ettei todellakaan tarvitse karsia kaikkea ruokaa pois, sitä voi syödä suht hyvin, kunhan liikkuu paljon. En ole koskaan perehtynyt mihinkään Atkins- tai vastaaviin juttuihin. Olen vain lähtenyt siitä, että maalaisjärjellä ajattelee ja liikkuu paljon, jättää herkut väliin joksikin aikaa ja syö säännöllisesti, niin se jo auttaa todella paljon. Olen toki puhunut parin asiaan perehtyneen kaverin kanssa, jotka ovat selittäneet hiilareista jne, mutta en niistä silti paljoa tajua.

Koetan kuntoilla 3-4 kertaa viikossa. Nyt olen alkanut käydä lenkillä. Inhoan juoksemista, mutta kun kelit on hyvät niin ihan ahdistaa, olla salilla, niin se sai minut juoksemaan.

On huimaa huomata kuinka aluksi jaksoin juosta juuri ja juuri 12 minuuttia, mutta noin kahdessa viikossa nousin jo 25:een minuuttiin ja kolmannella viikolla juoksin  jo 35 minuuttia niin etten pysähtynyt kertaakaan! Eilen juoksin viikon tauon jälkeen 40 minuuttia ja olisin varmaankin jaksanut vielä juosta lisääkin.

On siistiä huomata, että juokseminen on todella mielestä kiinni – sitä vaan sanoo itselleen että vielä yksi kierros, vielä yksi etappi, älä lopeta…ja siinä se on. Alku on tuskaa, ekat 10 minuuttia sattuu ja juoksemista vihaa, mutta sen jälkeen pääsee rytmiin. Juokseminen tuntuu todella kuluttavalta joten  tuntuu siltä, että sitä tosiaan hikoilee läskiä pois.

Kun kuntoilusta saa kiinni, niin sen väliinjättäminen alkaa jo tuntua pahalta.

 

Advertisements
  1. Eikös tuo nyt ole ihan normaali paino? 80kg 180cm on omat strategiset mitat, enkä tosiaankaan kuntoile kummemmin, eikä läskiä mielestäni löydy omasta vartalosta. Ihmisten pitäisi jo päästä eroon siitä anoreksian ihannoinnista, ja hyväksyä itsensä sellaisena kuin on.

    Silloin on myös hyvin pinnallinen jos se jotain haittaa että on vähän vatsaa.

    Terveenä kyllä pysyy kun liikkuu ja syö. Turha siinä mitään kaloreita alkaa laskemaan.

    • Aki Kytömäki
    • September 26th, 2011

    Tsemppiä! 🙂

    • heppu1
    • September 28th, 2011

    Kun liikut ja syöt hyvin niiin sillä pääsee jo yllättävän hyvään kuntoon!

  2. Omalla kohdalla liikunta jäi taka-alalle opiskelumenojen vuoksi. Kun ei ole varaa aina kunnon ruokaan, eihän sitä pentele vieköön jaksa edes Wiilläkään heilua entiseen tahtiin.

  1. April 14th, 2016
    Trackback from : laihdutuslääkkeet netistä

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: