Pelien markkinointiseminaari Helsingissä 6.lokakuuta – Modern Warfare 3, Robert Bowling, Matias Myllyrinne, Tero Virtala, Erol Tekkanat, RedLynx, Remedy, all dat!

Alkuvuonna King-mainostoimisto lähestyi H-Townia ja Pelaajaa ideoimastaan pelialalle kehittämästään markkinointiohjelmasta, josta en uskalla kertoa enempää. Toisaalta, antaa poikien kertoa itse! Käykää katsomassa Gameplan-saitti.

Idea on hyvä idea ja todella tervetullut , joskin vastarinta markkinointia vastaan on “taiteilijoilla” aina melkoinen. (Tästä tuli mieleen, että kirjoitan kyllä jatkossa tulikivenkatkuisen blogin esimerkiksi AD-tyypeistä, jotka luulevat tietävänsä kaiken paremmin kuin sinä!) Suomessa ajatellaan kovin usein, että riittää, että tehdään hyvä tuote ja se puhuu puolestaan. Sitten ihmetellään miksi peli/tuote ei myy – tarpeeksi moni kuluttaja ei yksinkertaisesti tiedä siitä.

Kaikki rakentuu hyvälle tuotteelle, mutta markkinointi auttaa ja harva pärjää ilman sitä. Kannattaa pitää mielessä, että markkinointia on monelaista – ei vain sitä perinteistä printtiä ja banneria. Markkinointia on niin tuotteen brändin kehittäminen kuin sosiaalimedianäkyvyys, eli moni, moni asia, joista tuskin kaikista tajuaa, että se on suunniteltua markkinointia. Onko tämä blogi markkinointia? Vai vilpitön postaus? Who knows?

Puhuin aiheesta aiemmin tänä vuonna Tampereella. Syystä tai toisesta Slideshare ei suostu avamaan suoraan sivulle kuusi, jossa on aiheeseen liittyvä kuva.

Päädyimme Kingin kanssa siihen, että järjestämme seminaarin. Suunnitelmat ovat muuttuneet matkan varrella, sillä lähdimme todella kunnianhimoisesti liikkeelle, mutta hyvä setti on tulossa.Olen yrittänyt oppia olla lähtemättä kaiken maailman juttuihin mukaan ellei niistä ole jotain hyötyä ja, että on varmasti resurssit toteuttaa asiat niin hyvin kuin mahdollista. Harva asia harmittaa niin paljon kuin lähteä johonkin juttuun mukaan ja sitten siitä tulee ajanpuutteen ja monen muun syyn myötä jotakin sellaista mihin  kukaan ei ole tyytyväinen.

Vaihdoin työpaikkaa kesken tapahtumasuunnittelun mikä osaltaan vaikeutti hommaa, mutta siitäkin selvittiin. Olen toiminut useamman vuoden ajan Nordic Game -konferenssin hallituksessa, jossa pääasiallisena tehtäväni on ollut hoitaa tapahtumaan puhujia. Toisin sanoen hyödyntää kontaktejani ja call in favours. Se ei todellakaan ole niin yksinkertaista kuin miltä kuullostaa. Se vaatii paljon enemmän kuin puhelinsoiton tai yhden sähköpostin.

Halutuilla puhujilla on armoton aikataulu ja vielä vähemmän aikaa rakentaa hyviä esitelmiä. Oman  kokemukseni perusteella moni aliarvioi sen millainen urakka tämä on  –  puhujat eivät tule paikalle vain pyytämällä kauniisti vaan se vaatii oikeanlaista lähestysmistapaa ja toki oivallista ajoitusta. Kun katson millaisia presejä kaverit meillä Umbralla tekevät, niin niitä ei todellakaan tehdä parissa päivässä tai viikossa. Niihin kuluu todella paljon aikaa. Tottakai, presiksissä on paljon eroa – jotkin tarvitsevat enemmän aikaa kuin toiset. Kannattaa katsoa F-Securen Mikko Hyppösen fantastinen TED-presis alta. Näin se pitäisi tehdä. Vaatii “hieman” aikaa ja ennenkaikeka osaamista.

Lähdimme siitä, että kovin pelibrändi maailmassa viimevuosina on Call of Duty: Modern Warfare. Niinpä halusimme pääpuhujaksi Infinity Wardin Creative strategistin Robert Bowlingin. Hengitän  kevyemmin kun Bowling on saapunut Suomeen ja pitänyt presiksensä, mutta hän on lupautunut paikalle pääpuhujaksi. Vastaan tapahtuman puhujista ja etenkin Bowlingin tapauksessa liikkuvia osia on todella paljon, kun pitää toimia Call of Duty- ja Activision -koneiston kanssa. Toisaalta sormet ristiin, “koneiston” kanssa toimiminen on ollut toimivaa ja sitä on taas oppinut jotakin uutta. Robert tekee Call of Duty -hommien ohella paljon muutakin. En tiedä miten hänellä riittää aika, kun kaveri on paljon tien päällä ja perhettäkin löytyy.

Seminaari on kuitenkin suunnattu pitkälti kotimaisille tahoille joten puhujien täytyy olla Suomesta, jotta tapahtumalla ja sen viestillä olisi uskottavuutta. Parempia puhujia tähän tehtävään on vaikea kuvitella kuin seuraavat herrat: Remedyn toimitusjohtaja Matias Myllyrinne ja samaa virkaa RedLynxillä toimittava Tero Virtala. Heitä komppaavat tapahtumaa järjestävän Kingin Erol, joka puhuu Kingin Gameplanista ja brändeistä yleensä. Itse puhun kotimaisesta peliteollisuudesta sekä brändeistä ja koetan kietoa aiheet henkilökohtaiseen ilmaisuun ja intooni pelialaa kohtaan. Riippuen siitä mitä tämä esitys menee läpi, uskon että sillä on itselleni henkisellä tasolla iso merkitys suuntaan tai toiseen.

Itse näen seminaarin enemmän kotimaisen peliteollisuuden “statementina” – tälläisiä, kotimaista pelialaa esille tuovia tapahtumia pitäisi järjestää muidenkin tahojen toimesta. Vain pelialalle järjestetyt tapahtumat eivät edesauta näkyvyyttämme ja uskottavuuttamme ulkopuolella. Näkyminen valtavirrassa (mitä se sitten onkin) on tärkeätä.  Se auttaa rahoituksen hakemisessa ja tekee alasta uskottavamman. Tapahtumien järjestäminen on kuitenkin kallista ja aikaavievää pu(u)haa, johon liittyy monia tekijöitä. Siksi nostankin hattua IGDA:n vapaaehtoisporukalle, jotka järjestävät alalle tärkeitä tapahtumia talkoovoimin. He tekevät tärkeätä työtä.

Konsolifin podcast -vierailu

Kävin myös vierailemassa Konsolifinin podcastissa ensimmäistä kertaa. Peräti kolmituntisen jakson voit kuunnellta  täältä. Tuntui oudolta olla “kilpailevassa” podcastissa, joka aikoinaan sai haluamaan lopettamaan Pelaajacastin. Typerä reaktio, eikä tietenkään tapahtunut. Kilpailu vain nostaa omaa tasoaan.

Bonusvideo

Sitä hyvää mainontaa! Scottie bring it!

 

Advertisements
    • _NP2_
    • September 27th, 2011

    Hieno blogi! Onko tuohon seminaarin mahdollisuuksia päästä ihan tavallisena tallaajana? Eli asiasta kiinnostuneena yksityishenkilönä siis?

    • heppu1
    • September 28th, 2011

    Ohhoh…

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: